چه کسانی در معرض فشار خون بالا قرار دارند؟

چه کسانی در معرض فشار خون بالا قرار دارند؟
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عوامل خطری که احتمال ابتلای شما به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند شامل شرایط سلامتی، سبک زندگی و سابقه‌ی خانوادگیتان است.

بعضی از عوامل خطر برای فشار خون بالا قابل کنترل نیستند، برای مثال سن و سابقه‌ی خانوادگی شما اما شما با تغییر عواملی که می‌توانید کنترل کنید، می‌توانید قدم‌هایی به سمت کم کردن ریسک ابتلای خود بردارید.

چه شرایطی خطر ابتلای من به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند؟

بعضی از بیماری‌ها می‌توانند خطر ابتلای شما به فشار خون بالا را افزایش دهند. اگر شما یکی از این بیماری‌ها و شرایط زیر را دارید، می‌توانید به سمت مدیریت آن و کم کردن ریسک فشار خون بالا پیش بروید.

فشار خون افزایش یافته

فشار خون افزایش یافته، فشار خونی است که کمی از حالت طبیعی بالاتر است. فشار خون بالا معمولاً در طول زمان ایجاد می‌شود. داشتن فشار خونی که کمی از حالت طبیعی بالا‌تر است، خطر ایجاد فشار خون بالا‌ی مزمن یا طولانی مدت در آینده را افزایش می‌دهد.

اگر فشار خون شما بین mmHg 80/120 و mmHg 80/129 باشد، فشار خون افزایش یافته دارید. شما می‌توانید به سمت مدیریت فشار خونتان پیش بروید و آن را در بازه‌ی طبیعی حفظ کنید.

دیابت

تقریباً ۶ نفر از ۱۰ نفری که دیابت دارند، فشار خون بالا نیز دارند. دیابت باعث می‌شود قند‌ها در خون تجمع پیدا کنند و همچنین باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

با پزشک خود درباره‌ی راهکار‌هایی که می‌توانید دیابت و عوامل خطر دیگر را مدیریت کنید، مشورت کنید.

چه رفتار‌هایی خطر ابتلای شما به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند؟

سبک زندگی شما می‌تواند ریسک ابتلای شما به فشار خون بالا را افزایش دهد. برای کاهش این خطر، پزشک شما احتمالاً تغییراتی برای سبک زندگی شما توصیه می‌کند.

خبر خوب این است که رفتار‌های سالم می‌تواند خطر فشار خون بالا را کاهش دهد.

رژیم غذایی غیرسالم

رژیم غذایی که سدیم (نمک خوراکی) بالا و پتاسیم کمی داشته باشد شما را در معرض خطر فشار خون بالا قرار می‌دهد.

خوردن سدیم فراوان (عنصری که در نمک خوراکی وجود دارد)، فشار خون را افزایش می‌دهد. بیشتر سدیمی که می‌خوریم از مواد غذایی فرآوری شده و غذای رستوران‌ها است.

نخوردن پتاسیم کافی (عنصری که برای کارکرد بدن ضروری است) نیز می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. پتاسیم در بسیاری از غذا‌ها یافت می‌شود؛ موز، سیب‌زمینی، لوبیا و ماست مقدار زیادی پتاسیم دارند.

کم تحرکی

فعالیت فیزیکی و ورزش منظم به شما کمک می‌کند تا قلب و عروق خونی شما قوی و سلامت باشند که می‌تواند در داشتن فشار خون مناسب مفید باشد. ورزش منظم همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا یک وزن سالم داشته باشید که می‌تواند کمک کند تا فشارتان را پایین بیاورید.

چاقی

چاقی به معنی داشتن چربی بدن اضافی است. داشتن اضافه وزن یا چاقی همچنین به این معنی است که قلب شما باید سخت‌تر کار کند تا خون و اکسیژن را در بدن شما به گردش در بیاورد. با گذر زمان، این کار استرس و فشار اضافی به قلب و عروق شما وارد می‌کند.

چاقی با سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول بد بالا و با کلسترول خوب پایین متناسب است.

علاوه بر فشار خون بالا، چاقی همچنین می‌تواند به بیماری قلبی و دیابت منجر شود. برای یک برنامه برای کاهش وزن به سطح سلامتی با تیم مراقب سلامت خود مشورت کنید.

الکل بسیار زیاد

نوشیدن الکل بسیار زیاد می‌تواند فشار خون شما را بالا ببرد.

  • خانم‌ها نباید بیشتر از یک نوشیدنی در روز مصرف کنند.
  • آقایان نباید بیشتر از دو نوشیدنی در روز مصرف کنند.

مصرف تنباکو

مصرف تنباکو خطر ابتلای شما به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن می‌تواند به قلب و عروق خونی آسیب بزند. نیکوتین فشار خون را بالا می‌برد و تنفس در کربن‌مونواکسید که از کشیدن سیگار ایجاد می‌شود، مقدار اکسیژنی که خون شما می‌تواند حمل کند را کاهش می‌دهد.

چه عوامل دیگری خطر ابتلای من به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند؟

افراد خانواده ژن، رفتار، سبک زندگی و محیطی که می‌تواند بر سلامتیشان و ریسک ابتلا به بیماری‌ها تأثیر بگذارد را با هم شریک هستند. فشار خون بالا می‌تواند در یک خانواده دیده شود و ریسک ابتلا به فشار خون بالا می‌تواند بر اساس سن و نژاد و قومیت شما افزایش یابد.

ژنتیک و سابقه‌ی خانوادگی

وقتی اعضای یک خانواده ویژگی‌ها و صفاتی را از یک نسل به نسل بعدی از طریق ژن‌ها انتقال می‌دهند، این فرآیند وراثت نامیده‌ ‌می‌شود.

ژن‌ها احتمالاً در فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مرتبط نقش دارند. با این وجود، همچنین ممکن است که افراد با سابقه‌ی خانوادگی فشار خون بالا در یک محیط مشترک و فاکتور‌های محتمل دیگر که ریسک ابتلا را افزایش می‌دهند اشتراک داشته باشند.

خطر فشار خون بالا زمانی که وراثت با سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن و خوردن غذای ناسالم همراه شود می‌تواند حتی بیشتر هم شود.

سابقه‌ی سلامت خانواده یک تاریخچه از بیماری‌هایی است که افراد در خانواده‌ی شما داشته‌اند. سابقه‌ی سلامت خانواده یک ابزار مفید برای پیدا کردن خطر‌های سلامتی و پیشگیری از بیماری‌هاست. برای کمک به مردم برای جمع‌آوری و نظم دادن اطلاعات درباره‌ی سابقه‌ی خانوادگیشان، دفتر ژنومیک سلامت عمومی CDC با همکاری با سازمان‌های دیگر یک تاریخچه‌ی خانوادگی بر بستر شبکه و اینترنت ایجاد کرده اند.

ویژگی‌های دیگر

مردان و زنان هر دو می‌توانند فشار خون بالا داشته باشند. برخی دیگر از ویژگی‌ها که شما نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید مانند سن، نژاد و قومیت، می‌توانند بر خطر ابتلای‌ شما به فشار خون بالا مؤثر باشند.

  • سن. به دلیل این که فشار خون با افزایش سن افزایش می‌یابد، ریسک ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن، بیشتر می‌شود. حدوداً ۹ نفر از هر ۱۰ نفر آمریکایی در طول عمر خود دچار فشار خون بالا می‌شود.
  • جنس. زن‌ها در نقاطی از زندگی خود دارای احتمال تقریباً یکسان برای ابتلا به فشار خون بالا با مردان هستند.
  • نژاد یا قومیت. افراد سیاه‌پوست بیشتر از سفید‌پوستان، نژاد اسپانیایی، آسیایی، ساکنان چزایر اقیانوس آرام، آمریکایی-هندی یا بومی‌های آلاسکا دچار فشار خون بالا می‌شوند. در مقایسه با سفید‌پوستان، سیاه‌پوستان در سنین پایین‌تری دچار فشار خون بالا می‌شوند.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.