چاقی چه خطراتی بر سلامت شما دارد؟

خطرات چاقی بر سلامتی
مدت زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چاقی به معنای این است که شاخص توده‌ی بدنی یا همان BMI شما برابر با ۳۰ یا بیشتر از این عدد باشد. این وضعیت شما را برای ابتلا به برخی بیماری‌ها مستعدتر می‌کند؛ بیماری‌هایی مانند:

  • بیماری‌های قلبی و سکته
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • برخی سرطان‌ها
  • بیماری‌های کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا
  • استئوآرتریت
  • نقرس
  • مشکلات تنفّسی مثل آپنه‌ی خواب (شرایطی که تنفّس شخص برای دوره‌های کوتاهی در طول خواب متوقّف می‌شود.) و آسم

هر فردی که چاق است لزوماً دچار این مشکلات نخواهد شد. اگر سابقه‌ی خانوادگی هر کدام از موارد گفته‌شده را داشته باشید، ریسک ابتلا افزایش پیدا می‌کند. 

همچنین این که اضافه وزنتان در کدام نقطه از بدنتان متمرکز است اهمیت دارد. در صورتی که چاقی شما بیشتر اطراف شکمتان باشد(چاقی سیبی‌شکل) خطرناک‌تر از حالتی خواهد بود که چاقی شما گلابی‌شکل(حالتی که چربی اضافه بیشتر در ران‌ها و باسن تجمّع دارد.) باشد. 

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۷ بیماری که با چاقی یا اضافه وزن در ارتباطند.

بیماری‌های قلبی و سکته

وزن اضافه شما را برای ابتلا به فشار خون و کلسترول بالا مستعدتر می‌کند. هر دوی این وضعیت‌ها بروز بیماری قلبی یا سکته را محتمل‌تر می‌کنند. 

خبر خوب این است که کاستن کمی از وزن می‌تواند ریسک بروز بیماری قلبی و سکته را در شما کاهش دهد. کم کردن وزن به میزان بیشتر ریسک را کم‌تر و کم‌تر می‌کند. 

دیابت نوع دو

بیشتر افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند اضافه وزن یا چاقی دارند. شما می‌توانید با کم کردن وزن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و ورزش، ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهید. 

در صورتی که دیابت نوع دو دارید، کم کردن وزن و افزایش فعّالیت فیزیکی می‌تواند به شما در کنترل سطح قند خونتان کمک کند. فعّالیت فیزیکی بیشتر همچنین نیاز شما را به مصرف داروهای دیابت کم می‌کند.

سرطان

سرطان‌های روده‌ی بزرگ، پستان(بعد از یائسگی)، اندومتر(پوشش سلولی رحم)، کلیه و مری با چاقی ارتباط دارند. همچنین برخی مطالعات گزارش کرده‌اند بین چاقی و سرطان‌های کیسه صفرا، تخمدان و پانکراس ارتباطاتی وجود دارد. 

بیماری‌های کیسه صفرا

بیماری‌های کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا در افرادی که اضافه وزن دارند شیوع بیشتری دارد. از سوی دیگر کم کردن وزن به خودی خود به خصوص کم کردن سریع وزن یا کم کردن وزن زیاد می‌تواند احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد. کم کردن وزن با سرعت یک پوند در هفته از احتمال تشکیل سنگ‌های صفراوی می‌کاهد. 

استئوآرتریت

استئوآرتریت یک بیماری مفصلی شایع است که معمولاً زانو، ران یا کمر را درگیر می‌کند. حمل کردن وزن اضافه این مفاصل را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد و غضروف (بافتی که همچون بالشتک در مفصل عمل می‌کند.) را از بین می‌برد که در حالت طبیعی مسئولیت محافظت از مفصل را بر عهده دارد.

کم کردن وزن از فشاری که زانوها، ران‌ها و قسمت‌های پایینی کمر متحمّل می‌شوند می‌کاهد و علائم استئوآرتریت را بهبود می‌دهد.

نقرس

نقرس یک بیماری است که مفاصل را مبتلا می‌کند. زمانی این بیماری ظاهر می‌شود که مقادیر زیادی اوریک اسید در خونتان داشته باشید. اوریک اسید اضافه می‌تواند کریستال‌هایی را شکل دهد که در مفاصل شما تجمّع می‌یابند. 

نقرس در افرادی که اضافه وزن دارند شایع‌تر است. هر چه وزن بیشتری داشته باشید برای ابتلا به این بیماری مستعدتر هستید.

تغییرات ناگهانی وزن طی یک دوره‌ی کوتاه ممکن است به شعله‌ور شدن نقرس منجر شود. در صورتی که سابقه‌ای از نقرس دارید، با پزشکتان درباره‌ی مناسب‌ترین روش کاهش وزن مشورت کنید. 

آپنه‌ی خواب

آپنه‌ی خواب یک مشکل تنفسی است که با داشتن اضافه وزن ارتباط دارد. 

آپنه‌ی خواب می‌تواند باعث شود فرد به شدت خروپف کند و حین خواب تنفسش متوقّف شود. این شرایط همچنین می‌تواند سبب خواب‌آلودگی در طول روز شود و احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد. 

کم کردن وزن آپنه‌ی خواب را نیز بهبود می‌بخشد.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.