بعد از سکته قلبی چکار باید کرد؟

پس از سکته قلبی چکار باید کرد؟
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به طور معمول بسیاری از افراد از اولین حمله قلبی جان سالم به در می‌برند و با رعایت این چند نکته که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم می‌توانند به روال عادی زندگی برگردند:

 توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرید

 به طور معمول بیماران پس از تجربه یک حمله قلبی، یک تا دو هفته در بیمارستان بستری می‌شوند. لیکن در صورت بروز عوارض و یا وجود سوابق جراحی مانند عمل بای‌پس قلب ممکن است نیاز باشد تا زمان طولانی تری در بیمارستان بمانند.  در طی مدت زمان بستری در بیمارستان بنا بر صلاح‌دید پزشک ممکن است نوع دارو و یا دوز مصرفی داروهای بیمار تغییر کند و یا حتی برنامه درمانی جدیدی برای بیمار در نظر گرفته شود. رعایت این موارد جهت کنترل و درمان علائم بیماری و به حداقل رساندن خطر بروز مجدد حمله قلبی الزامی می‌باشد.

از پزشک خود در مورد نحوه اجرای برنامه درمانی‌تان راهنمایی بخواهید:

  • نام داروهایی که مصرف می‌کنید.
  • زمان و نحوه مصرف هر کدام از داروها
  • عوارض جانبی هر کدام از داروها
  • میزان دوز مصرفی هر دارو و نوع اثر درمانی آن بر بدن
  • یک لیست از داروهای مصرفی‌تان را تهیه کنید و آن را برای مواقع اورژانس به همراه داشته باشید.

احساسات خود را نادیده نگیرید

  پس از بروز یک حمله قلبی، بروز احساساتی مانند ترس، سرخوردگی، انکار و اضطراب طبیعی است و غالباً حدود ۲ تا ۶ ماه ادامه می‌یابند. بروز این احساسات می‌تواند بر روی برخی جنبه‌های زندگی مانند روابط خانوادگی و کاری، توانایی ورزش و به طور کلی مدت زمان لازم برای رسیدن به بهبودی کامل تاثیر گذارد. مشورت با یک روانشناس می‌تواند برای مدیریت این احساسات منفی کمک کننده باشد. همچنین برای عبور از این بحران نیاز به حمایت خانواده‌تان دارید، بنابراین بهتر است شرایط را برایشان توضیح دهید.

توانبخشی بیماران قلبی

 بسیاری از بیمارستان ها برنامه‌های توانبخشی را به صورت سرپایی به بیماران ارائه می‌دهند. اگر بیمارستان شما فاقد این برنامه درمانی است برای دریافت این خدمات به مرکزی در خارج از بیمارستان مراجعه کنید.

فواید توانبخشی در بیماران قلبی به قرار زیر است:

  • این برنامه‌ها می‌تواند به تسریع بهبودی شما کمک کنند.
  • شما در این برنامه با متخصصان حیطه سلامت قلب کار خواهید کرد.
  • به شما راه‌کارهای محافظتی و تقویت عضله قلب آموزش داده می‌شود.
  • در فعالیت‌های که عملکرد قلب را بهبود و ضربان قلب را کاهش می‌دهند شرکت خواهید کرد.
  • مجموعه این آموزه‌ها احتمال عوارض یا مرگ ناشی از حملات قلبی را کاهش می‌دهند.

 اکثر این برنامه های بازتوانی از سه قسمت تشکیل شده اند:

  • انجام تمرینات ورزشی تحت نظر متخصص
  • آموزش هایی جهت کاهش خطر بروز عوارض بعدی
  • اقدامات حمایتی برای مقابله با استرس‌، اضطراب‌ و افسردگی‌های پس از بروز حملات قلبی

چند گام موثر برای ایجاد تغییرات مهم در زندگی

مواردی که باید جهت کاهش خطر حملات قلبی انجام دهید به قرار زیر است:

سیگار کشیدن ممنوع! اگر سیگار می‌کشید مهمترین کاری که در درجه اول برای سلامتی قلب و بعد از آن سلامت کل اعضای بدن انجام می‌دهید کنار گذاشتن سیگار است. این یکی از موثرترین و سخت ترین گام‌هاست. همراهی پزشک‌تان می‌تواند در انجام این امر بسیار کمک‌کننده باشد. از پزشکتان بخواهید برنامه‌ای برایتان ترتیب دهد و جایگزین های تنباکو مانند آدامس های نیکوتین، چسب ها و سایر داروهای موثر موجود در بازار را نیز  به شما معرفی کند.

همچنین می‌توانید به گروه‌هایی که برای پشتیبانی از این افراد تشکیل می‌شوند بپیوندید و همیشه به خاطر داشته باشید که فقط به این دلیل که تلاش های قبلی شما به نتیجه نرسیده‌است به این معنی نیست که این بار هم نمی‌توانید! بسیاری از افراد قبل از اینکه سیگار را برای همیشه ترک کنند، چندین اقدام ناموفق نیز داشته اند. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که حتی اگر خودتان سیگار استعمال نمی‌کنید حضور در مکان هایی که دود سیگار وجود دارد احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

فشار خون و کلسترول بالا را درمان کنید! چراکه هر دو‌ عوامل می‌توانند به عروق آسیب برسانند و با گذشت زمان، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند. اصلاح شیوه زندگی، رژیم غذایی و ورزش بسیار مثمرثمر خواهد بود اما ممکن است کافی نباشند و به داروهای درمان فشارخون بالا و کاهنده چربی که توسط پزشک تجویز می‌شوند نیز نیاز باشد.

 چاقی و دیابت را کنترل کنید! این دو جزء اصلی ترین عوامل خطرساز در ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند. برای کنترل دیابت با پزشک خود مشورت کنید. ورزش، رژیم غذایی و در بعضی موارد دارو می تواند کمک‌کننده باشد. چاقی علاوه بر اینکه خود یک عامل خطرساز مستقل در ابتلا به بیماری‌های قلبی است، می‌تواند به دیابت نیز منجر شود. از پزشک خود برای تنظیم یک برنامه با کمترین میزان کالری دریافتی و بیشترین میزان کالری سوزی  راهنمایی بخواهید.

یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید که دارای کمترین میزان چربی ناسالم، حداقل ۴ تا ۵ فنجان میوه و سبزیجات در روز، ۲ وعده ماهی در هفته و سه وعده غلات سبوس دار در روز باشد. میزان مصرف سدیم باید به کمتر از یک و نیم گرم در روز  و مصرف نوشیدنی های شیرین به حداقل برسد و همچنین مصرف گوشت های فرآوری شده از سبد غذایی حذف گردد. ممکن است طبق صلاح دید پزشک و براساس رژیم دارو درمانی‌تان محدودیت های غذایی نیز برای شما در نظر گرفته شود.

میزان و مدت فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید! مهمترین اصل برای داشتن قلبی سالم، اجرای یک برنامه ورزشی منظم است. برخی افراد پس از تجربه یک حمله قلبی، از ورزش کردن  اجتناب می‌ورزند. اما ورزش دقیقا همان چیزی است که برای تقویت عضلات قلب و کاهش احتمال ابتلا به حملات قلبی مجدد در آینده بدان نیازمندید. اجرای برنامه‌های توانبخشی قلبی راهی مطمئن برای تحقق این مهم فراهم می‌کند.  با پزشک خود در این مورد که چه سطحی از فعالیت بدنی برای شما بی خطر است مشورت کنید.

ممکن است نیاز باشه یک تست استرس انجام دهید تا مطمئن شوید‌ که چه سطحی از فعالیت بدنی برای شما ایمن خواهد بود. همچنین باید علائم هشدار دهنده ای که ممکن است حین ورزش بروز پیدا کند و نحوه برخورد با این شرایط را بدانید. یک تمرین منظم ورزشی به عنوان مثال ۳ تا ۵ بار در هفته و هر بار ۳۰ تا ۳۵ دقیقه به تقویت عضلات قلب و بهبود سلامت بدن کمک می کند.  هرچه فعالیت های بیشتری مانند دوچرخه سواری و پیاده روی سریع داشته باشید قوی تر و سالم تر خواهید بود.

 تجربه یک حمله قلبی به این معنی نیست که باید از زندگی و انجام کارهایی که دوست دارید دست بکشید؛ بلکه به این معنی است که باید رسیدن به سلامتی کامل جسمی و روانی‌ را سرلوحه کارتان قرار دهید.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.