در حین ورزش چه اتفاقی برای قند خون می‌افتد؟

در حین ورزش چه اتفاقی برای قند خون می‌افتد؟
مدت زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اصول ورزش با دیابت: پایین رفتن قند خون

وقتی ورزش می‌کنیم ضربان قلب بالا می‌رود و عضلات شروع به انقباض می‌کنند. این توضیح در ساده‌ترین سطح است. علاوه بر این، مکانیسم‌های پیام‌رسانی پیچیده، حساسیت به انسولین را در بدن افزایش می‌دهند و توانایی عضلات ما در جذب گلوکز بدون انسولین از طریق گیرنده‌های GLUT4 را افزایش می‌دهند.

مطالعات نشان داده است که این حالت حتی در هنگام حرکات کششی سبک نیز اتفاق می‌افتد. در حالت طبیعی، بدن ما می‌تواند تولید انسولین را متوقف کرده و هورمون‌های دارای اثر متقابل (هر یک از هورمون‌هایی که دارای اثرات مخالف با انسولین هستند) را در بدن بالا ببرد تا از افت قند خون (هایپوگلایسمی) در هنگام ورزش جلوگیری کند اما برای افراد مبتلا به دیابت که انسولین استفاده می‌کنند، ما با انسولین فعال (مقدار انسولین سریع الاثری که هنوز در بدن فعال است) رو به رو هستیم. این انسولین باعث سرکوب هورمون‌های های دارای اثر متقابل نیز می‌شود و این حالت به این معنی است تقریباً به ناچار قندمان پایین خواهد رفت. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ برای جلوگیری از پایین آمدن قندشان در حین ورزش نیاز به کاهش ۵۰ تا ۹۰ درصدی انسولین دارند.

اصول ورزش با دیابت: بالا رفتن قند خون

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ورزش با دیابت همیشه به معنای پایین رفتن قند است. اما بعضی اوقات (حتی بیشتر وقت‌ها!) هنگام ورزش دچار افزایش ناگهانی نیز می‌شویم.

این حالت به ویژه در حین ورزش‌های بی‌هوازی اتفاق می‌افتد. در واقع قند خون به دلیل هورمون‌های دارای اثر متقابل (مانند اپی‌نفرین و گلوکاگون) بالا می‌رود که در پاسخ به ورزش‌های بی‌هوازی افزایش می‌یابند. این پاسخ در صورتی که انسولین کافی در بدن خود نداشته باشید، می‌تواند تشدید شود زیرا انسولین مانع تولید/ عملکرد این هورمون‌های دارای اثر متقابل می‌شود.

بدون انسولین، آن‌ها می‌توانند خارج از کنترل شوند. اما اگر انسولین بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، این هورمون‌ها را مهار می‌کند. همراه با افزایش حساسیت به انسولین در ورزش، افت قند خون ایجاد می‌شود. پس از آن، یک پیک افزایش قند پس از ورزش وجود دارد. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که اسید لاکتیکی که در عضلات شما در هنگام ورزش جمع شده است به کبد بازگردانده ‌شود و کبد آن را به گلوکز تبدیل کند. پس از تبدیل شدن به گلوکز، دوباره به جریان خون وارد می‌شود تا گلوکز بتواند برای انجام تمرینات بعدی در عضلات ذخیره گردد.

این عالی است و طبیعی و نرمال است. به پاسخ ستیز و گریز فکر کنید: در واقع بدن شما مطمئن می‌شود که برای حمله یا استرس بعدی آماده هستید.

اما تخلیه‌ی قند خون می‌تواند منجر به قندهای خون فوق‌العاده بالا پس از ورزش منجر شود، به خصوص اگر مقدار انسولین سریع الاثر کمی ‌برای مقابله با آن داشته باشید. برای دویدن‌های کوتاه (۴.۵-۹ کیلومتر)، من شخصاً تقریباً بدون انسولین فعال در بدن ورزش می‌کنم، بنابراین در پایان دویدن خود را برای مبارزه با افزایش ناگهانی از یک دوز بولوس (دوز سرشار) استفاده می‌کنم.

همه چیز به شما و بدن شما برمی‌گردد

بسیار مهم است که توجه داشته باشید که این علم درباره‌ی آن چیزی است که هنگام ورزش در بدن اتفاق می‌افتد. اما دامنه‌ی نتایج فردی که می‌بینیم تحت تأثیر قندهای خون فعلی، مدیریت انسولین، رژیم غذایی روزهای قبل، سطح خواب و حتی سطح پایه‌ی تناسب اندام ماست!

من نمی‌گویم که شما همیشه این نوع از قندهای خون را خواهید دید، اما این حالتی است که از نظر علمی همیشه در پشت صحنه اتفاق می‌افتد.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.