ارتباط فشار خون بالا و دیابت نوع ۲

رابطه بین دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا
مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

فشار خون بالا یا همان پرفشاری خون از مشکلاتی است که در مبتلایان به دیابت نوع دو مشاهده می‌شود. علّت این رابطه‌ و همراهی قابل توجّهی که بین این دو بیماری وجود دارد ناشناخته ‌است. اعتقاد بر این است که موارد زیر در هر دوی این بیماری‌ها نقش دارند:

  • چاقی
  • رژیم غذایی با مقادیر زیاد چربی و سدیم
  • التهاب مزمن
  • بی‌تحّرکی

فشار خون بالا به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود؛ چرا که اغلب اوقات علامت اختصاصی و واضحی ندارد و بسیاری از مردم از ابتلای خود به این بیماری بی‌اطّلاع هستند. در مطالعه‌‌‌ای که توسّط انجمن دیابت آمریکا در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، مشخّص شد که کم‌تر از نصف افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی یا دیابت نوع ۲ قرار داشتند، درباره‌ی شاخص‌های مهم سلامت که فشار خون را هم شامل می‌شود با پزشک خود یا دیگر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت گفتگو داشته‌اند.

چه زمانی فشار خون، بالا تلقّی می‌شود؟

اگر شما فشار خون بالا دارید به این معنی است که خون با نیروی بیش از حد از قلبتان خارج ‌می‌شود و وارد عروق خونی می‌شود. تداوم فشار خون بالا عضله‌ی قلب را خسته می‌کند و می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن قلب‌ شود. در سال ۲۰۰۸، ۶۷ درصد افراد بالغ آمریکایی با سن بیشتر از ۲۰ سال که طبق اظهارات خودشان مبتلا به دیابت بودند، فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه داشتند.

در جوامع عمومی و مبتلایان به دیابت، فشار خون کم‌تر از ۸۰/۱۲۰ طبیعی تلقّی می‌شود. 

امّا پشت این اعداد چه مفهومی نهفته است؟ عدد اوّل (۱۲۰)  فشار سیستولی نامیده می‌شود. این عدد نشان‌دهنده‌ی حدّاکثر فشاری است که در هنگام انقباض قلب اعمال می‌شود تا خون از قلب به بیرون رانده شود. عدد دوم (۸۰) فشار دیاستولی نامیده می‌شود. این فشار خونی است که در فواصل بین انقباض‌های قلب و شل شدن رگ‌ها وجود دارد و شریان‌ها یا همان سرخرگ‌ها مسئول حفظ این فشار در زمان استراحت قلب هستند.

بر اساس توصیه‌ی انجمن قلب آمریکا(American Heart Association یا AHA)، افراد سالم با سن بالای ۲۰ سال که فشار خونشان کم‌تر از ۸۰/۱۲۰ است باید هر دو سال مورد بررسی فشار خون قرار گیرند. افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر مراقب باشند.

در صورتی که دیابت دارید، ممکن است لازم باشد پزشکتان چهار بار در سال فشار خونتان را چک کند. در صورتی که همزمان دیابت و فشار خون دارید انجمن دیابت آمریکا خودمراقبتی را توصیه می‌کند به این معنا که خودتان در خانه فشار خونتان را اندازه‌گیری و پایش کنید، نتایج را ثبت کنید و به پزشکتان گزارش دهید.

عوامل خطر برای فشار خون بالای همراه با دیابت

بر اساس اعلام انجمن دیابت آمریکا، ترکیب فشار خون بالا و دیابت نوع دو می‌تواند کشنده باشد و به طور قابل توجّهی ریسک حمله‌ی قلبی یا سکته  مغزی را افزایش می‌دهد. ابتلای همزمان به دیابت و پرفشاری خون همچنین احتمال بروز دیگر اختلالات مرتبط با دیابت از قبیل بیماری‌های کلیوی و رتینوپاتی(آسیب به شبکیه‌ی چشم) را افزایش می‌دهد. رتینوپاتی دیابتی می‌تواند منجر به نابینایی شود. 

همچنین، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد فشار خون بالای مزمن می‌تواند زمان ابتلا به بیماری‌های مرتبط با تفکّر را که به سن وابسته هستند، تسریع بخشد؛ بیماری‌هایی  

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، عروق مغز به طور ویژه‌ای در برابر فشار خون بالا حسّاس و آسیب‌پذیر هستند. همین موضوع باعث می‌شود فشار خون بالا به عنوان یک عامل خطر مهم برای سکته مغزی و زوال عقل شناخته شود.

دیابت کنترل‌نشده تنها فاکتور سلامتی نیست که ریسک پرفشاری خون را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید، در صورتی که بیش از یک عامل خطر از مواردی که گفته خواهد شد در شما وجود دارد، ریسک حمله‌ی قلبی یا سکته در شما بیشتر و بیشتر خواهد بود. این موارد عبارتند از: 

  • سابقه‌ی خانوادگی بیماری قلبی
  • رژیم غذایی با چربی و سدیم بالا
  • سبک زندگی کم‌تحرّک
  • کلسترول بالا 
  • سن بالا
  • چاقی
  • استعمال سیگار در حال حاضر
  • مصرف زیاد الکل
  • بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های کلیوی، دیابت یا بیماری آپنه‌(وقفه‌ی تنفّسی) خواب

خطرات فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ در بارداری 

پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ صورت گرفت نشان داد زنانی که دیابت حاملگی دارند در خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا هستند. در سوی دیگر زنانی که سطح قند خونشان را طی بارداری کنترل کرده‌اند ریسک کم‌تری برای فشار خون بالا دارند. 

اگر طی بارداری دچار فشار خون بالا شوید، پزشکتان سطح پروتئین ادرار را در شما پایش خواهد کرد. مقادیر بالای پروتئین در ادرار می‌تواند نشانه‌ای از پره‌اکلامپسی باشد. پره‌اکلامپسی نوعی از پرفشاری خون است که در بارداری روی می‌دهد. نشان‌گرهای دیگری هم در خون وجود دارند که مهم هستند و می‌توانند ما را به تشخیص‌های خاصی برسانند. نشان‌گرهایی همچون:

  • مقادیر غیرطبیعی آنزیم‌های کبدی
  • غیرطبیعی بودن سطح نشان‌گرهای اختلال کلیوی
  • کم بودن شمارش پلاکت‌ها 

پیشگیری از فشار خون بالای همراه با دیابت 

در کناره اندازه گیری منظم و تحت کنترل قند خون و فشار خون، با ایجاد تغییرات مختلف در سبک زندگیتان می‌توانید فشار خونتان را پایین بیاورید.  قریب به اتّفاق این تغییرات مربوط به رژیم غذایی هستند؛ با این حال ورزش روزانه هم توصیه می‌شود. بیشتر پزشکان پیاده‌روی سریع را به مدّت ۴۰-۳۰ دقیقه در روز پیشنهاد می‌کنند؛ با این حال هر نوع فعّالیت هوازی می‌تواند سلامت قلب شما را ارتقا دهد. 

انجمن قلب آمریکا یکی از موارد زیر را توصیه می‌کند:

  • ۱۵۰ دقیقه فعّالیت با شدّت متوّسط در هفته
  • ۷۵ دقیقه فعّالیت با شدت زیاد در هفته
  • ترکیبی از فعّالیت‌های با شدت متوسّط و زیاد در هفته

فعّالیت ورزشی علاوه بر کم کردن فشار خون می‌تواند عضله‌ی قلب را هم تقویت کند. همچنین در کاهش سفتی سرخرگ‌ها نقش دارد. سفت شدن سرخرگ‌ها با افزایش سن بروز می‌یابد ولی اغلب اوقات دیابت نوع دو می‌تواند وقوع این فرایند را تسریع بخشد. همچنین ورزش به شما کمک می‌کند کنترل بهتری روی سطوح قند خونتان داشته باشید.

برای طرّاحی یک برنامه‌ی ورزشی با پزشک خود در ارتباط باشید و با او مشورت کنید. این موضوع به خصوص در موارد زیر اهمیت ویژه‌ای دارد:

  • اگر تا کنون ورزش نکرده‌اید.
  • اگر  قصد دارید فعّالیت خود را شدیدتر کنید.
  • اگر در دستیابی به اهدافی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید به مشکل خورده‌اید.

با ۵ دقیقه پیاده‌روی سریع در روز  شروع کنید و به مرور آن را بیشتر کنید. به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها رفت و آمد کنید، یا ماشینتان را دورتر از ورودی فروشگاهی که قصد دارید بروید پارک کنید. 

ممکن است بر لزوم ارتقا وتغییر عادات غذایی واقف باشید؛ مثلاً محدود کردن قند در رژیم غذایی؛ ولی تغذیه‌‌ای که برای داشتن قلب سالم لازم است محدودیت مواد غذایی دیگری را هم در برمی‌گیرد. مواردی مثل:

  • نمک
  • گوشت‌های پرچرب
  • محصولات لبنی پرچرب

بر اساس اعلام انجمن دیابت آمریکا برنامه‌های غذایی متعدّدی برای مبتلایان به دیابت وجود دارد. انتخاب‌های سالمی که امکان رعایت مادام العمر آن‌ها وجود دارد موفّق‌ترین برنامه‌ها هستند. برنامه‌ی غذایی DASH که سرواژه‌ی ساخته شده از عبارت «تغذیه برای کنترل فشار خون» است، به صورت ویژه به منظور کمک به کاهش فشار خون طرّاحی شده است. توصیه‌های زیر را که برگرفته از این برنامه هستند امتحان کنید:

  • در طول روز چند واحد سبزیجات مصرف کنید.
  • از محصولات لبنی کم‌چرب استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای فراوری‌شده را محدود کنید. اطمینان حاصل کنید این غذاها کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم سدیم در هر واحد یا کمتر از ۶۰۰-۴۰۰ میلی‌گرم در هر وعده داشته باشند. 
  • مصرف نمک را محدود کنید.
  • از گوشت‌های با چربی کم، ماهی یا جایگزین‌های گوشت استفاده کنید.
  • از شیوه‌های طبخ کم‌چرب‌تر استفاده کنید؛ مثل کباب کردن و پختن.
  • از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی بپرهیزید.
  • میوه‌‌های تازه میل کنید.
  • بیشتر غذاهای کامل و فراوری‌نشده استفاده کنید.
  • از برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس‌دار استفاده کنید.
  • وعده‌هایتان را کوچک‌تر کنید.
  • در بشقاب‌های نه‌-اینچی غذا بخورید. 

درمان فشار خون بالای همراه با دیابت 

درست است که تعدادی از مبتلایان با اعمال تغییراتی در سبک زندگیشان می‌توانند کنترل دیابت و فشار خونشان را ارتقا دهند، امّا اکثر افراد به درمان دارویی هم نیاز خواهند داشت. بسته به شرایط کلّی سلامت بیمار، بعضی از مبتلایان ممکن است برای کنترل فشار خونشان به بیش از یک دارو نیاز داشته باشند. بیشتر داروهای کاهنده‌ی فشار خون در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • مهارکننده‌ی آنزیم مبدّل آنژیوتانسین(ACE inhibitors)
  • مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین ۲(ARBs) 
  • مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی بتا
  • مسدودکننده‌ی کانال کلسیم
  • داروهای ادرارآور

برخی از این داروها عوارض جانبی دارند، پس حواستان به تغییرات احتمالی در بدنتان باشد. حتماً پزشک خود را در جریان داروهای دیگری که مصرف می‌کنید قرار دهید.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.