حقایق بدنسازی و مکمل‌های ورزشی

عوارض مکمل‌های بدنسازی
مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

میلیون‌ها نفر به امید یک سری از مزایای سلامتی، از کاهش وزن گرفته تا عضله‌سازی، مکمل‌های ورزشی را مصرف می‌کنند. اما برخی مکمل‌ها به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسند و می‌توانند بسیار آسیب‌زننده باشند. مکمل‌های ورزشی به طور فزاینده‌ای در بین افرادی که به باشگاه‌های ورزشی می‌روند، محبوب شده است. افرادی که به تناسب اندام و بهبود فیزیک و هیکل خود علاقه دارند ممکن است مکمل‌هایی را انتخاب کنند که وقتی با ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری همراه شوند، می‌توانند رشد عضلانی آن‌ها را تقویت کنند. آن‌ها همچنین ممکن است به دنبال راه‌هایی برای کنترل اشتهای خود در زمان تلاش برای کاهش وزن به عنوان بخشی از رژیم بدنسازی، باشند.

صنعت رو به رشدی در زمینه‌ی مکمل‌های تغذیه ورزشی وجود دارد که در مراکز خرید و آنلاین موجود است. مکمل‌های غیر‌قانونی، شامل مواردی که ادعا می‌شود چربی‌سوز و یا برای لاغری هستند، با تعداد کمی از مرگ‌ها در ارتباط بوده‌اند. اما علی‌رغم غیرقانونی بودن فروش آن‌ها، شواهدی وجود دارد که هنوز برای خرید آنلاین، عمدتا از طریق تأمین‌کنندگان مستقر در خارج از کشور، در دسترس هستند.

عضله‌سازی از طریق پروتئین

پروتئین بخش مهمی‌از رژیم غذایی ما و کلید ساخت و نگهداری انواع بافت‌های بدن از جمله ماهیچه‌ها است. پروتئین حاوی آمینواسید‌ها است، عناصر سازنده‌ای که برای رشد ماهیچه‌ها استفاده می‌شوند. پودرهای پروتئینی، که به صورت شیک، شکلات و کپسول در دسترس هستند، یکی از محبوب ترین مکمل‌های عضله سازی می‌باشند.

آن‌ها از نظر قانونی برای خرید بدون نسخه و همچنین به صورت آنلاین در دسترس هستند. آن‌ها به عنوان کمک‌کننده به رشد عضلات بدن شما، کمک‌کننده به متابولیسم (کمک به کاهش وزن)، کمک به شما در رسیدن به حداکثر عملکرد فیزیکی، افزایش انرژی و مبارزه با روند پیری به بازار عرضه می‌شوند.

Azmina Govindji، از مؤسسه‌ی تغذیه‌ای بریتانیا (BDA) می‌گوید: ((مصرف‌کنندگان ممکن است آن‌ها را قبل، بعد و یا در حین ورزش به منظور افزایش عملکرد و بهبود ریکاوری، و همچنین افزایش پروتئین به وعده‌های غذاییشان اضافه کنند و یا آن‌ها را بین وعده‌های غذایی به عنوان یک میان‌وعده با پروتئین بالا مصرف کنند.))

اما آن‌ها می‌توانند همان فواید را از اضافه کردن مواد غذایی با پروتئین بالا به عنوان یک میان‌وعده یا اضافه کردن آن‌ها به وعده‌ی اصلی برای ارتقا‌ی محتوای پروتئینی غذای خود، به دست بیاورند.

اگرچه شیک‌های پروتئینی به صرفه هستند، اما همه‌ی آن‌ها برای استفاده به عنوان جایگزین وعده غذایی مناسب نیستند، زیرا آن‌ها تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی که یک وعده‌ی متعادل می‌تواند داشته باشد را ندارند. این بدان معناست که بدنسازانی که به جای خوردن غذاهای غنی از پروتئین به مکمل‌های پروتئینی روی می‌آورند، می‌توانند پول خود را هدر دهند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، در درازمدت، مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند منجر به افزایش خطر پوکی استخوان شود و همچنین مشکلات کلیوی موجود را بدتر کند.

وزارت بهداشت انگلستان به بزرگسالان توصیه می‌کند از مصرف بیش از دو برابر میزان توصیه شده‌ی روزانه‌ی پروتئین (۵۵.۵ گرم برای مردان و ۴۵ گرم برای زنان) خودداری کنند.

غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از:

  • گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوسفند
  • گوشت ماکیان مانند مرغ، اردک و بوقلمون
  • تخم مرغ
  • لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر
  • لوبیا
  • توفو (tofu)

توصیه‌هایی برای ورزشکارانی که مکمل‌های پروتئینی مصرف می‌کنند

Rick Miller، متخصص تغذیه‌ی بالینی و ورزشی از BDA، توصیه‌های زیر را برای ورزشکاران و بدنسازانی که مایل به مصرف مکمل‌های پروتئینی هستند، دارد:

یک تغییر ساده در غذاها (مانند ماست یونانی در صبح با موزلی و میوه، به جای شیر و غلات صبحانه‌ی ساده) به افزایش محتوای پروتئین در یک وعده کمک می‌کند.

پس از انجام این مرحله، قسمت‌های باقیمانده را با یک مارک معتبر از مکمل پروتئین پُر کنید.

همیشه برچسب روی بسته‌بندی را با دقت بخوانید، اندازه‌ی وعده‌ی توصیه شده را انتخاب کنید و وسوسه نشوید که بیش از حد لازم مصرف کنید، زیرا شواهد موجود این موضوع را تایید نمی‌کنند.

اگر مطمئن نیستید، از پزشک خود بخواهید تا شما را برای مشاوره به متخصص تغذیه ارجاع دهد. مکمل‌های پروتئینی به دلیل عدم وجود تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت آن‌ها، برای کودکان توصیه نمی‌شوند.

Chris Gibbons، یک وزنه‌بردار رقابتی از چسترفیلد، می‌گوید این خطر وجود دارد که مردم به اشتباه مکمل‌ها را به عنوان یک راه حل سریع برای رسیدن به اهداف خود در نظر بگیرند.

او می‌گوید: این تمایل وجود دارد که فکر می‌کنند یک پودر یا مکمل جادویی وجود دارد که هیکل رویاهایشان را به آن‌ها می‌دهد، اما جایگزینی برای سخت کوشی و تعهد وجود ندارد.

ایجاد و ساخت قدرت سال‌ها طول می‌کشد، نه هفته‌ها یا ماه‌ها. این یک کار منظم است و باید از طریق تعهد به تمرینات سخت و رژیم غذایی خوب به دست بیاید. اگر نگران هستید یا بعد از مصرف مکمل‌ها، به ویژه هرگونه خرید آنلاین، عوارض جانبی خاصی را تجربه کرده‌اید، برای ویزیت از پزشک عمومی‌خود وقت بگیرید.

مکمل‌های بدنسازی و ورزشی غیر‌مجاز

سازمان نظارتی محصولات دارویی و بهداشتی بریتانیا (MHRA) به مردم هشدار داده است که در خرید مکمل‌های ورزشی غیرقانونی احتیاط کنند، زیرا ممکن است حاوی مواد خطرناکی باشند که می‌تواند باعث نارسایی کلیه، تشنج و مشکلات قلبی شود.

یکی از تحقیقات MHRA نشان داد که ۸۴ محصول غیرقانونی، از جمله محصولات انرژی‌زا و افزایش عضله، که حاوی مواد خطرناکی مانند استروئیدها، محرک‌ها و هورمون‌ها بودند، به فروش می‌رسیدند.

از میان محصولاتی که از بازار جمع شدند، یک محصول استروئیدی به نام Celtic Dragon بود. این محصول ۲ مرد را با زردی شدید و آسیب کبدی در بیمارستان بستری کرد.

David Carter، مدیر بخش داروهای MHRA، می‌گوید: مردم باید بدانند که خرید مکمل‌های ورزشی غیرقانونی می‌تواند آسیب جدی به سلامت آن‌ها برساند.

این محصولات ممکن است ادعا کنند که انرژی یا عضله‌ی شما را افزایش می‌دهند، اما ممکن است حاوی مواد تأیید نشده‌ای باشند که می‌توانند باعث نارسایی کلیه، مشکلات قلبی یا تشنج شوند. حتی مکمل‌های قانونی می‌توانند به شما آسیب برسانند! به عنوان مثال، در صورت مصرف هرگونه دارو و مکمل به طور همزمان، مکمل‌ها می‌توانند عملکرد صحیح دارو را متوقف کنند.

همیشه برچسب روی جعبه را بخوانید و در صورت شک، با داروساز خود مشورت کنید.

علاوه بر این، بسیاری از ادعاهای سلامتی درباره محصولات، غذاها و داروهایی که به صورت آنلاین فروخته می‌شوند، اثبات نشده هستند.

خطرات استفاده از استروئیدها

اگرچه این دارو‌ها با تجویز پزشک برای دلایل مختلف بالینی در دسترس هستند، اما برخی از استروئیدها به عنوان داروهای تقویت کننده، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها جذاب هستند زیرا بر اساس هورمون مردانه‌ی تستوسترون هستند و به همین دلیل می‌توانند استقامت و عملکرد را بهبود بخشند و رشد عضلات را تحریک کنند.

Rick Miller در اشاره به آنچه که با نام خشم ناگهانی شناخته می‌شود گفت: این دارو‌ها همچنین می‌تواند پرخاشگری را افزایش دهند

سایر اثرات عمده‌ی استفاده از استروئیدها شامل افزایش فشار خون، آسیب مستقیم به کلیه و قلب، آسیب کبدی، آکنه و بی بند و باری جنسی است.

داروی کاهش وزن DNP با مرگ و میر مرتبط است

یکی از محصولات غیرقانونی که هنوز بصورت آنلاین، عمدتا از تأمین کنندگان خارج از کشور، در دسترس است، ۲و۴-دی‌نیتروفنول (DNP) می‌باشد.

DNP یک ماده شیمیایی صنعتی است که برای مصرف انسان مناسب نیست. این ماده بسیار سمی ‌است و عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد می‌کند و منجر به مرگ حداقل ۳ نفر شده است. تصور می‌شود که DNP در بین بدنسازان بسیار محبوب باشد، زیرا که جذب وعده‌ی کاهش وزن سریع آن می‌شوند. نام‌های دیگر DNP، که به صورت قرص یا پودر ارائه می‌شود، عبارتند از:

  • Dinosan
  • Dnoc
  • Solfo Black
  • نیتروفن (Nitrophen)
  • آلدیفن (Aldifen)
  • Chemox

DNP خطرناک است زیرا متابولیسم را به سرعت افزایش می‌دهد. این می‌تواند عوارض جانبی مضری را ایجاد کند، از جمله:

  • بی‌قراری
  • پوست برافروخته
  • پوست زرد
  • سردرد
  • داشتن ضربان قلب سریع غیرطبیعی
  • تنفس خیلی سریع
  • سرگیجه
  • عرق زیاد
  • احساس تشنگی شدید (کم آبی بدن)
  • احساس بیماری (حالت تهوع)
  • تب
  • استفراغ

استفاده از DNP به مدت طولانی می‌تواند منجر به آب مروارید (کاتاراکت) و کنده‌شدن پوست شود و ممکن است به قلب و سیستم عصبی آسیب برساند. مطالعات حیوانی نشان داده است که DNP همچنین ممکن است باعث ایجاد سرطان و افزایش خطر نقایص مادرزادی شود. اگر فکر می‌کنید که DNP مصرف کرده‌اید، باید فوراً به دنبال مشاوره‌ی پزشکی باشید.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.