چگونه پیش‌بینی‌های قند خون می‌تواند به شما در رسیدن به سطح قند خون سالم کمک کند؟

پیش بینی قند خون
مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر تا به حال با هشدار قند خون صبحگاهی مواجه شده اید، می‌دانید که شروع روز با این احساس که از چیزی مثل یک قند خون سالم عقب مانده‌اید، چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد. دنیای پیش‌بینی‌های قند خون را تجربه کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا دو قدم جلوتر از فراز و نشیب شرایط خود قرار بگیرید.

برنامه‌ریزی برای سفر سلامت خود

از نظر فنی، پیش‌بینی‌های قند خون از مدل‌های یادگیری ماشینی (Machine Learning) به دست می‌آیند که می‌توانند الگوهایی را در بین نقاط داده‌های سلامت پیدا کنند و بر اساس آن الگوها پیش‌بینی و بینش‌هایی ایجاد کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های قند خون می‌تواند به شما در یادگیری نحوه‌ی جلوگیری از بالا و پایین‌‌های قند خون و اولویت بندی شیوه‌های مراقبت از خود که می‌تواند سلامت کلی شما را در دراز مدت بهبود بخشد، کمک کند.

زیبایی این مدل‌های یادگیری ماشینی این است که آن‌ها برای آشنایی با شما و ارائه‌ی پیش‌بینی‌های دقیق در مورد سلامتی شما، به زمان زیادی نیاز ندارند. این مدل‌ها به لطف ده‌ها میلیارد اطلاعات و داده‌های سلامتی که در اختیار دارند، می‌توانند بر اساس داده‌های جمعی هزاران نفر دیگر با مشخصات سلامتی مشابه، پیش‌بینی‌هایی را برای یک فرد ارائه دهند.

چگونه پیش‌بینی‌های قند خون به تغییر رفتار در این راستا تبدیل می‌شوند؟

Alexa Stelzer، متخصص تغذیه و متخصص مراقبت و آموزش دیابت (CDCES)، توضیح می‌دهد: پیش‌بینی‌های گلوکز مانند نشان دادن نقشه‌ای به شماست که در آن موقعیت فعلی و مسیر سفر پیش روی شما در آن نمایش داده شده است. آن‌ها به شما این فرصت را می‌دهند که مقصدی که به سمت آن حرکت می‌کنید را ببینید و در صورت تمایل مسیر خودتان را تغییر دهید. شما هنوز می‌توانید رفتارهای مرتبط با سلامت که شما را به جایی که الان هستید، رسانده است را بازنگری کنید، همچنین می‌توانید با دقت بیشتری اقدامات مناسب (در صورت وجود) را مشخص کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما اخیراً یک دوره‌ی قند خون پایین را تجربه کرده‌اید و می‌خواهید که در آینده از بروز یکی دیگر از آن‌ها جلوگیری کنید. شاید شما در ابتدا ایده‌ی خوردن کربوهیدرات اضافی در زمانی که قند خون شما در حدود ۸۰ یا ۹۰ است برای جلوگیری از افت بیشتر آن را در نظر بگیرید. این روش ممکن است به نتایج مطلوب برسد و از افت قند خون جلوگیری کند، اما در برخی از موارد، غیر ضروری است و باعث افزایش جبرانی قند خون می‌شود. اگر می‌توانستید بدانید که قند خون شما حدود ۸۰ است و در حال افزایش می‌باشد، در مقایسه با زمانی که قند خون ۸۰ است و در حال کاهش، می‌توانید در مورد نحوه‌ی واکنش خود تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

فقط دانستن اینکه قند خون شما در آینده به کجا می‌رسد کافی نیست. شما باید بر اساس آن اطلاعات عمل کنید. شاید از یک نرم‌افزار سلامتی استفاده می‌کنید که نه تنها پیش‌بینی‌های قند خون را ارائه می‌دهد، بلکه توصیه‌هایی نیز در مورد نحوه‌ی پاسخگویی به آنچه پیش‌بینی شما نشان می‌دهد، ارائه می‌دهد.‌

Stelzer می‌گوید: به عنوان مثال، اگر قند خون شما در محدوده‌ی هدف است اما پیش‌بینی به شما می‌گوید که افزایش می‌یابد، در کنار آن، ممکن است پیشنهادی برای پیاده روی، نوشیدن مقداری آب یا تمرین برخی از تمرینات مدیریت استرس به شما ارائه شود؛ همه‌ی این‌ها می‌تواند به مدیریت قند خون کمک کند. با گذشت زمان، این پیشنهادات به یک غریزه‌ی دوم تبدیل می‌شود. در حالی که هنوز هم ایده‌ی خوبی است که به طور مداوم از بینش قند خون برای مدیریت سلامتی خود استفاده کنید، مشارکت در این فناوری در نهایت می‌تواند به شما کمک کند تا به بدن خود گوش دهید و متناسب با آن واکنش نشان دهید.

پیش‌بینی‌های قند خون به شما کمک می‌کند متوجه شوید که کدام عادات ارزش حفظ کردن را دارند

اغلب ما از داده‌های بهداشتی برای تمرکز بیش از حد روی کارهایی که به اشتباه انجام می‌دهیم یا برای پیدا کردن جایی برای بهبود، استفاده می‌کنیم. اما ما اغلب فراموش می‌کنیم که دانستن آنچه در هنگام مدیریت سلامت خود به طور درست انجام می‌دهیم، به همان اندازه ارزشمند است. در حقیقت به همان اندازه که آینده نگری ارزشمند است، گذشته نگری نیز می تواند مفید واقع شود. فرض کنید قند خون فعلی شما کمی‌بالاتر از هدف است، اما پیش‌بینی قند خون به شما می‌گوید که انتظار می‌رود در چند ساعت آینده کاهش یابد.

Stelzer پیشنهاد می‌کند که کمی ‌مکث کنید و ‌فکر کنید که کدام یک از رفتارهای سلامتی شما به حرکت در جهت درست کمک کرده است. آیا ورزش کرده‌اید؟ آیا انسولین هنگام وعده‌ی غذایی را مصرف کرده‌اید؟ در ذهنتان به یاد داشته باشید که چه رفتارهایی احتمالاً باعث این پیش‌بینی شده است و به یاد داشته باشید که اگر پیش‌بینی را دوست ندارید، اکنون این فرصت را دارید که کاری انجام دهید.

وقتی داده‌های قند خون دلهره‌آور هستند چه باید کرد؟

شاید نرم‌افزار سلامتی شما بعد از هر اطلاعات مربوط به گلوکز، فعالیت، غذا یا دارویی که وارد می‌کنید، یک پیش‌بینی قند خون را به شما ارائه می‌دهد. اگر شما بار‌ها اطلاعات را ثبت می‌کنید، می‌تواند تعداد زیادی پیش‌بینی‌ ارائه دهد.

هر زمان که احساس می‌کنید از اطلاعات دیابت خود مضطرب شده‌اید، Stelzer پیشنهاد می‌کند که فقط با تمرکز بر دو نکته شروع کنید: خود پیش‌بینی (مثلاً اینکه قند خون شما بالا یا پایین می‌رود یا ثابت می‌ماند) و توصیه‌های رفتاری (پیاده روی کنید، آب بنوشید و غیره.) این دو نکته ممکن است به شما کمک کند تا کمتر نگران و مضطرب شوید. پیش‌بینی به شما می‌گوید که به کدام سمت می‌روید و آن توصیه‌ی رفتاری می‌تواند بینش‌هایی در مورد آنچه باید در مورد آن انجام دهید را ارائه دهد. برخی از توصیه‌ها را امتحان کنید و توجه کنید که چگونه روی قند خون شما اثر می‌گذارند.

هنگامی‌که با این دو مرحله احساس اطمینان پیدا کردید، کمی‌عمیق‌تر وارد داده‌های خود شوید. شاید بتوانید یک نمودار کامل هشت ساعته از سطح قند خون خود تهیه کنید. سپس اطلاعات را با پرسیدن این سؤال از خود ساده کنید: آیا جهتی که به سمت آن می‌روم را دوست دارم؟ اگر از مسیری که دارید می‌روید، راضی هستید، عالی است! یک زمان را برای تشکر از خودتان برای اقداماتی که منجر به این کار شد، اختصاص دهید. از طرف دیگر، اگر از پیش‌بینی خود راضی نیستید، به این فکر کنید که چگونه ممکن است مسیر را تغییر دهید.

اگر در پیش‌بینی‌ها الگویی مشاهده کردید (به عنوان مثال اگر بیشتر روزها در یک زمان مشخص قندتان بالا یا پایین می‌رود)، با مراقب سلامت خود تماس بگیرید تا در مورد رفتارهایی که در رسیدن به جایی که می‌خواهید کمک کند، بینش‌های بیشتری به شما ارائه دهد.

یک توصیه‌ی دیگر از Stelzer: سعی کنید پیش‌بینی‌های قند خون خود را همانند پیش‌بینی آب و هوا ببینید و به این شکل آن‌ها را ساده کنید. اگر کارشناس هواشناسی بعدازظهر بارانی را پیش‌بینی کند، آیا شما کاری متفاوت انجام می‌دهید؟ شاید شما کارهای کوچکی انجام دهید مانند این که مطمئن شوید پنجره‌های ماشین شما قبل از رفتن به محل کار بسته باشد. شاید شما کار بزرگ‌تری انجام دهید مانند لغو برنامه‌های خود برای رفتن به پارک یا شاید فقط یک چتر با خودتان ببرید.

هر کاری که می‌کنید، هدف این پیش‌بینی‌ها کاهش عدم قطعیت و نامشخص بودن آینده است. برای این است که به شما کمک کند تا بدانید چه انتظاری از آینده داشته باشید. گاهی اوقات بهترین اقدامی ‌که می‌توان پس از دریافت پیش‌بینی انجام داد این است که روز خود را با افزایش اعتماد به نفسی که این دانش می‌تواند ایجاد کند، ادامه دهید. پیش‌بینی‌ها همیشه به این معنی نیست که شما باید یک کار بسیار متفاوت انجام دهید. ممکن است به این معنی باشد که شما آب بیشتری بنوشید یا یک فعالیت ۱۵ دقیقه‌ای داشته باشید. این تغییرات کوچک در رفتار در طول روز واقعاً جمع می‌شوند.

این نکته هم مهم است که کمی عقب‌تر بیائید و نمای بزرگ‌تری را ببینید. شما به احتمال زیاد با این هدف در سفر سلامت خود قرار نگرفته‌اید که زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل داده‌های سلامتی خود کنید. دوباره به همان دلیلی که تصمیم گرفتید به خاطر آن مراقب سلامتی خود باشید، توجه کنید. شاید شما می‌خواهید در کنار بچه‌ها یا نوه‌های خود باشید، یا شاید می‌خواهید آنقدر سالم باشید که بتوانید پیاده روی کنید، به مسافرت بروید یا کارهای دیگری که دوست دارید را انجام دهید. هر آنچه که به شما انگیزه می‌دهد، از داده‌های خود برای تقویت کردن آن انگیزه استفاده کنید نه این که خود را از آن فعالیت‌ها دور کنید. به یاد داشته باشید که مدیریت سلامتی خود در نهایت به معنای داشتن آزادی در زندگی کردن به روشی است که شما دوست دارید.

سخن نهایی: نیازی نیست که رسیدن به یک سطح قند خون سالم، یک عامل استرس‌زای دیگر در لیست کار‌های روزانه‌ی شما باشد. دفعه‌ی بعد که در ارتباط با داده‌های سلامت خود به کمک نیاز داشتید با متخصصان سلامت SinaCare در ارتباط باشید.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.