چگونه عادات سالممان را تدوام ببخشیم؟

عادت های سالم
مدت زمان مطالعه: ۳ دقیقه

برای همه ما اتفاق افتاده است که تصمیم بگیریم اهداف جدید برای خود تعیین کنیم. اهداف جدید در اصل به معنای چالش‌های جدید، برنامه‌ریزی‌های جدید و عادت‌های جدید است. گاهی این عادت‌های جدید مربوط به سلامتی است. اما چند ماه -شاید هفته‌ها یا حتی چند روز- بعد از شروع آن عادت سالم و جدید، بسیاری از ما می‌بینیم که نمی‌توانیم به هدفمان پایبند باشیم. چه چیزی در مورد هدف‌ها و شکل‌گیری عادت وجود دارد که پایبند بودن به آن‌ها -برای سال‌ها- را بسیار سخت می‌کند؟

جواب این سوال به انگیزه برمی‌گردد. انگیزه‌هایی که پشت اهداف ما وجود دارند نکته‌ی کلیدی در ماندگار بودن این عادت‌هاست.

ایجاد تغییر پایدار در رفتار

دسته‌بندی یک رفتار به عنوان چیزی که ما باید انجام بدهیم در برابر چیزی که ما انتخاب می‌کنیم تا انجام بدهیم به میزان زیادی در این که آیا ما به آن رفتار پایبند می‌مانیم، تأثیرگذار است. به همین دلیل، مشخص کردن دلیلی که پشت انجام دادن هر کاری که انجام می‌دهید، وجود دارد، از دیدگاه انگیزه‌ی مراقبت از خود، خیلی قدرتمند است.

وقتی متعهد به تغییر رفتار خاصی شدید، از خود بپرسید چرا انتخاب کردید که این کار را انجام بدهید؟ آیا واقعاً از انجام این ورزش احساس خوبی خواهید داشت یا اینکه این کار را به دلیل این که یک فعالیت محبوب و مُد است، انجام می‌دهید؟ دلیل شما قالب نوع تغییری که شما خواهید دید را مشخص می‌کند.

اگر واقعاً انگیزه و انرژی انجام دادن این رفتار، مراقبت از خودتان است، به احتمال زیاد در رسیدن به هدف خود پیش می‌روید و در حفظ آن رفتار به صورت طولانی مدت موفق خواهید بود.

یک هدف خارجی -مانند قرار گرفتن در آن لباس کوچکتر یا کاهش وزن ۱۵ کیلوگرمی- در برخی از زمینه‌ها مناسب است، اما در سناریوهای دیگر، اهدافی از این دست می‌توانند فشار شرمندگی و حتی منفی بر روان ما وارد کنند.

در حالی که اهداف مبتنی بر مراقبت از خود، منجر به موفقیت بیشتر و تغییر رفتار پایدار می‌شوند. این نوع اهداف – اینکه بخواهید وقتی هر روز صبح از رختخواب بیرون می‌آیید احساس نشاط بیشتری داشته باشید یا بخواهید با پسرتان در عروسی برقصید نکته‌ی اصلی و کلیدی در تغییر رفتار پایدار و مادام‌العمر است.

انعطاف‌پذیری کلیدی است

تغییر رفتار پایدار، رفتاری است که ما در طولانی مدت به آن پایبند هستیم. معمولاً، برای حفظ یک رفتار برای مدت طولانی، ما باید دائماً رفتار خود را متناسب با انواع سناریوهای غیر‌منتظره، تنظیم کنیم.

اگر رفتاری نتواند در شرایط تغییرات سریع زندگی روزمره، زنده بماند، ناگزیر به شکست منجر خواهد شد و پایدار نیست.

از طرف دیگر، یک تغییر رفتار موفق، تغییری است که می‌تواند با بداهه‌پردازی مداوم ادامه پیدا کند. برای مثال وقتی روز شما همانطور که برنامه ریزی کرده بودید پیش نمی‌رود، به راحتی می‌توانید تغییر رفتار خود را تنظیم کنید تا همچنان در برنامه‌ی روزمره‌ی شما جای بگیرد.

برای ایجاد رفتارهای انعطاف پذیر، باید مطمئن شویم که اهداف واقع بینانه‌ای تعیین می‌کنیم نه اهداف کاملاً کمال‌گرایانه. برای اینکه خود را برای موفقیت آماده کنید، هدف خود را انتخاب کنید. سپس، مسیر پیوسته‌ی هدف خود و همچنین نقطه‌ای که در طرف دیگر طیف وجود دارد را پیدا کنید؛ برنامه ریزی کنید تا هدف شما در هر جایی در بین این دو نقطه باشد.

با این روش با خیال راحت به روزها و هفته‌هایی بروید که برای چیزهای غیرمنتظره آماده هستید و می‌دانید که کجا می‌توانید موفقیت را در این مسیر پیوسته‌ی هدف خود پیدا کنید. با این روش، با احتمال بیشتری می‌توانید با شرایط جدید خود زا تطبیق بدهید و انعطاف‌پذیری بیشتری با عادت جدید خود داشته باشید.

حتی اگر روزی باشد که به راحتی نمی‌توانید به انتهای مسیر هدف خود برسید، همیشه به یاد داشته باشید که انعطاف پذیر باشید. با انعطاف‌پذیری در مورد عادت‌هایتان، احتمال اینکه با آن‌ها همراه باشید بسیار بیشتر از سخت‌گیری است.

تلاش‌های خود را جشن بگیرید

شاید مهم‌ترین نکته این است که به یاد داشته باشید با خود مهربان باشید. شکل‌‌گیری عادت‌های جدید زمان می‌برد! برای خودتان که هر روز بهتر عمل می‌کنید، جشن بگیرید.

علاوه بر این، مطمئن شوید که هر روز بخشی از وقت خود را برای این که ببینید چه احساسی دارید، اختصاص می‌دهید: چگونه آن تمرین صبحگاهی انرژی بیشتری را در طول روز به شما می‌دهد یا اینکه چگونه این ۸ ساعت خواب واقعاً به ارتباط بهتر شما با بچه‌ها کمک می‌کند.

هر روز توجه کنید که چگونه نحوه‌ی مراقبت از خودتان، بر روز شما تأثیر مثبت می‌گذارد. معمولاً وقت گذاشتن برای توجه به این که تلاش‌های شما تا چه اندازه مؤثر است، شما را با انگیزه و متعهد نگه می‌دارد.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.