۳ راهکار برای‌این‌که اطلاعات دیابت شما کمتر نگران‌کننده باشند

Diabetes Data Less Overwhelming
مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

زندگی با دیابت به معنای زیر نظر داشتن موارد بیشتری از فقط انسولین و قند خون است. به صورت روزانه، شما احتمالاً در حال ثبت وعده‌های غذایی، تمرینات ورزشی، وزن، فشار خون، حتی الگوی خواب و میزان استرس خود هستید. این موارد حتی شامل اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی منظمی نیست که احتمالاً برای کنترل سطح کلسترول، عملکرد کلیه و سطح A1C انجام می‌دهید. در کمترین حالت می‌توان گفت، مدیریت دیابت بسیار دشوار است – به خصوص وقتی که می‌خواهید الگوهایی پیدا کنید که چه چیز‌هایی برای سلامتی شما مفید هستند (و چه مواردی مفید نیستند).

کارشناسان سلامت، متخصصین تغذیه و متخصصین آموزش و مراقبت‌های دیابت توضیح می‌دهند: یکی از رایج ترین بازخوردهایی که از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ دریافت می‌کنیم این است که آن‌ها از اطلاعات سلامتی خود برای تصمیم‌گیری روزمره استفاده می‌کنند (به عنوان مثال، دانستن قند خون فعلی و کربوهیدرات مصرفی برای محاسبه‌ی دوز انسولین در زمان غذا). اما آن‌ها از دورتر به این موضوع نگاه نمی‌کنند و به الگوهای بزرگ‌تر توجهی ندارند. برخی از افراد می‌گویند وقتی به هفته‌ها یا ماه‌ها از داده‌ها نگاه می‌کنند دچار اظطراب می‌شوند، در حالی که عده‌ی دیگری اعتراف می‌کنند که هرگز نحوه‌ی تفسیر داده‌ها به آن‌ها آموخته نشده است، بنابراین آن‌ها به پزشک خود وابسته هستند تا این کار را برای آن‌ها انجام دهد. گاهی اوقات تجربه کردن مرور مقدار زیادی از داده‌های سلامتی حتی می‌تواند اضطراب‌آور باشد و تقریباً احساسی شبیه به گرفتن نمره‌ی امتحان و دریافت کارنامه‌ی عملکرد خودتان را داشته باشد.

در این مواقع است که یک کارشناسان سلامت وارد عمل می‌شوند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا تمام داده‌های جمع آوری شده را بفهمید و درک کنید، بنابراین می‌توانید اعتماد به نفس بیشتری در تصمیم‌گیری بر اساس این اعداد داشته باشید.

در اینجا برخی از توصیه‌های کارشناسان سلامت برای کسانی که درباره‌ی اطلاعات دیابت خود مضطرب می‌شوند، آورده شده است.

۱. ذهنیت خود را دوباره تنظیم کنید

با داشتن تعداد زیادی داده برای دنبال کردن، تمرکز بر روی تمام زمینه‌های سلامتی شما که نیاز به بهبود دارند و نحوه‌ی اصلاح آن‌ها می‌تواند آسان باشد، اما تمرکز بر روی نکات منفی می‌تواند باعث ضعف شود. اگر شما دائماً از حالتی که در آن به هم ریخته و پریشانید، به داده‌های خود نگاه ‌کنید، احساس می‌کنید که در حال جنگ در یک نبرد بی پایان هستید. این احساس عدم کفایت در نهایت می‌تواند منجر به دنبال کردن کمتر داده‌ها و تصمیم‌گیری کمتر آگاهانه شود.

کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که به جای اینکه به داده‌های خودتان از نظر این که ((چه چیزی اشتباه پیش رفته)) نگاه کنید، از خودتان بپرسید: ((چه چیزی خوب پیش رفته)). به روزهایی نگاه کنید که بیشتر قندهای خون شما در محدوده‌ی مناسب هستند. وعده‌های غذایی را مرور کنید که در آن‌ها به خوبی کربوهیدرات‌ها را مدیریت کرده‌اید و مقدار زیادی مواد مغذی را در وعده‌های غذایی خود جای داده‌اید. به روزهایی توجه کنید که بیشترین قدم را طی کرده‌اید یا برای ورزش وقت گذاشته‌اید. چند لحظه وقت بگذارید تا متوجه کار‌هایی که برای مراقبت از خود و مدیریت سلامتی خود انجام داده‌اید شوید و برای آن‌ها شکرگزار باشید. ثبت و دنبال کردن اطلاعاتتان به تنهایی موضوعی است که باید خود را به خاطر آن تحسین کنید!

پس از یافتن چند عامل که در مدیریت سلامت شما به خوبی پیش می‌روند، در مورد راهکارهایی که استفاده کرده‌اید و چگونگی بازآفرینی و تکرار آن روزها فکر کنید. به عنوان مثال، اگر روزی را پیدا کنید که قند خون شما در تمام طول روز در محدوده‌ی هدف قرار دارد، موارد خاصی را که احتمالاً تأثیر داشته است را در نظر بگیرید. آیا شما ناهارتان را از خانه برده بودید به جای این که بیرون غذا بخورید؟ آیا به بخش‌های کربوهیدرات توجه داشتید؟ آیا در طول روز فعالیت انجام داده بودید؟ به دنبال پیدا کردن علت و اثرات رفتار‌های خود در یک فضای مثبت باشید.

مطمئناً، هنوز هم مهم است که الگوهای قند خون بالا و پایین یا سایر داده‌های نگران‌کننده را بشناسیم و در مورد آن‌ها اقدام کنیم. اما ما باید این را با شناسایی موارد مثبت متعادل کنیم.

۲. اعداد را با احساسات ارتباط دهید

هنگامی‌که برای مدیریت سلامت خود مرتباً به دنبال اعداد هدف هستید، می‌تواند باعث شود که احساس کنید که فقط مانند یک نوع عدد هستید. اگر بتوانید رابطه و قانون را متوجه شوید، مهم این است که معنای پشت این اعداد را به خود یادآوری کنید. به عنوان مثال قرار داشتن در ((محدوده‌ی هدف))، فراتر از تنها کاهش خطر ابتلا به عوارض سلامتی در ادامه‌ی کار است.

هنگامی‌که قند‌های خون پایدار و در محدوده‌ی سالم هستند، مردم اغلب بهترین احساس را دارند. این حس وقتی ما در حال تمرین الگوهای غذایی سالم، ورزش منظم یا تمرین روش‌های کنترل استرس هستیم نیز وجود دارد. این کارها اثر بیشتری از جلوگیری از عوارض در ادامه‌ی زندگی دارند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا در حال حاضر بهترین احساسات را داشته باشیم!

بنابراین، به جای اینکه صرفاً به فکر بالا بردن یا کاهش اعداد خاصی در زمان بررسی داده‌های سلامتی خود باشید، به این که این اعداد حال شما را چطور می‌کنند فکر کنید و در مورد روش‌هایی که می‌توانید آن لحظات ((احساس خوب)) را افزایش دهید، فکر کنید – مانند اختصاص زمان بیشتری برای پیاده‌روی در طول روز، یا متعهد شدن به یک برنامه‌ی مراقبت از خود جهت کاهش استرس در هر شب برای رفع فشار بعد از کار.

۳. صحبت کنید

احتمالاً از قبل می‌دانید که به اشتراک گذاشتن اهداف خود با دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا پاسخگو و متعهد بمانید. کارشناسان سلامت می‌گویند: همچنین صحبت کردن در مورد اهداف خود با شخص دیگری – خواه کارشناس بهداشت شما باشد، یا حتی یک دوست یا یکی از اعضای خانواده معتمد- می‌تواند به شما کمک کند یک دیدگاه جدید در مورد دستیابی به این اهداف به دست بیاورید.

وی توضیح می‌دهد: وقتی ما با شخص دیگری درباره‌ی داده‌ها صحبت می‌کنیم، بینش‌های جدیدی می‌توانند به دست بیایند. به عنوان مثال، یکی از کارشناسان سلامت می‌گوید، هنگام کار با شخصی که به دیابت نوع ۱ مبتلا است، متوجه الگویی از افزایش قند خون که به دنبال آن یک سری افت قند در بعد از ظهر‌ها می‌شود. اتفاق عجیب این است که هر روز این اتفاق تکرار می‌شد. من آن را به آن فرد گفتم و پرسیدم آیا او می‌داند که چه چیزی ممکن است باعث افزایش قابل توجه و متعاقب آن پایین آمدن قندش شود. او گفت که پسرش هر روز بعد از ظهر به ملاقاتش می‌آید و او همیشه کلوچه، پای یا نوعی دسر پخته شده می‌پخت تا وقتی پسرش به ملاقاتش می‌آمد با او بخورد. این روال با پسرش به وضوح برای او بسیار خاص بود، بنابراین او علی‌رغم اینکه بر سلامتی او تأثیر می‌گذاشت، قصد ترک کردن آن را نداشت. در عوض، کارشناس سلامت به او کمک کرد تا یک راه حل جایگزین پیدا کند.

او توضیح می‌دهد: ((من به او اطمینان دادم که مجبور نیست دست از شیرینی بردارد. ما در پایان گفتگویی در مورد چگونگی جبران میان‌وعده‌های پر‌کربوهیدرات با انسولین انجام دادیم. هنگامی‌که او شروع به انجام این کار کرد، پیک‌های او به طور قابل توجهی کاهش یافت و او دیگر سطح قند پایین جبرانی را نداشت. او مطمئناً قبل از مکالمه‌ی ما از آن بالا و پایین‌های قند خود آگاه بوده است، اما تا زمانی که با هم در مورد آن داده‌ها بحث نکردیم، متوجه نشده بود که گزینه‌های دیگری به غیر از حذف کردن شیرینی‌ها وجود دارد. 

آماده‌اید تا از داده‌های سلامت خود سر در بیاورید؟ برنامه‌ی SinaCare را دانلود کنید و برای شروع با یکی از کارشناسان سلامت ما در ارتباط باشید.

جدیدترین مقالات سیناکر

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »
توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند - چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

توقف‌های وزنی در جریان کم کردن وزن جزئی از فرایند هستند-چگونه این توقف‌ها را مدیریت کنیم؟

حتی بهترین برنامه‌های کاهش وزن نیز ممکن است با کفه‌های توقف وزن مواجه شوند. شما می‌توانید کالری و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید، پیاده‌روی کنید و از یک برنامه‌ی روزمره پیروی کنید؛ اما در طول فرایند وزن کم کردنتان در یک نقطه بالاخره در یک کفه وزنتان ثابت می‌ماند.

ادامه مطلب »
بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بازگشت به مدرسه: کمک به بچه‌ها در آماده شدن برای مدرسه و ایمن ماندن در برابر کرونا

بعد از بیش از یک سال بسته بودن مدارس و اختلال در برنامه‌های تحصیلی طی همه‌گیری کرونا، کودکان و نوجوانان بالاخره کم کم مهیای بازگشت به تحصیل حضوری می‌شوند. برگشت به مدارس گام مثبتی در جهت بازگشت به زندگی نرمال است.

ادامه مطلب »

توجه کنید نرم‌افزار سیناکر در داخل اپ استور اپل با نام Terawave قرار دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی سیناکر ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۰۲ تماس بگیرید.

برای دریافت اپلیکیشن سیناکر اینجا کلیک کنید.